Débute à
Le Salon / The Lounge
(QC) Canada

Jessica Kirsh (MA candidate, Concordia University)

CARDIFF AND MILLER'S ALTER BAHNHOF VIDEO WALK: INTERACTIVITY, PERCEPTION AND THE (DE)CONSTRUCTION OF MEMORY

Designed for dOCUMENTA(13) and located in the Alter Bahnhof train station, Alter Bahnhof Video Walk (2012) is the latest version of Janet Cardiff and George B. Miller's series of 'walks'. By following an audiovisual guide recorded onto an iPod, the visitor's perceptions and memory of the place become augmented - fusing human with machinic vision, collective with connected history. Although the interactive nature of the piece aims at inclusiveness, this talk will demonstrate how the layering of virtual data over physical space contributes to a 'splitting' of the user's vision, which redefines our understanding of participation and spectatorship at a phenomenological, and even a neurological level.

Claudia Polledri (3e cycle, Université de Montréal)

DOMMAGES COLLATÉRAUX : QUAND L'ARTISTE RELIT L'HISTOIRE DU MUSÉE NATIONAL DE BEYROUTH

Mettre en scène le Musée National de Beyrouth à travers les traces des guerres du Liban (1975-1991) : voici le projet de l'artiste Lamia Joreige dans l'installation Under Writing Beirut - Mathaf. À partir d'une lecture de l'oeuvre de Joreige selon le principe de deixis, qui désigne au théâtre comme au musée l'action de montrer au public (Bergeron, Ferey 2013), cette conférence illustrera comment le conflit agit sur l'institution muséale, transformant l'acte de monstration en geste d'occultation. En outre, nous émettrons de nouvelles hypothèses concernant l'aboutissement des processus institutionnels au Liban, sur le plan historique et muséal.

Président | Chair : FRANÇOIS LETOURNEUX (professeur invité, Université de Montréal)

• • • CONFÉRENCES HYPOTHESES SYMPOSIA • • •

Hypothèses est une série de conférences mensuelles, organisée par et pour les étudiants des cycles supérieurs en histoire de l’art des quatre universités montréalaises. La formule, développée depuis 2011 à l’Université de Montréal, vise à stimuler la relève en histoire de l’art à Montréal, diffuser les recherches émergentes dans la discipline, tout en encourageant les interactions entre le milieu académique et tous les publics. Les rencontres ont lieu un mercredi par mois, de septembre 2014 à avril 2015, à partir de 16h, au Salon du Musée des beaux-arts (pavillon Jean-Noël Desmarais, niveau 2). Bienvenue à tous !

Hypotheses is an Art History symposium series, organized by and for students (master’s and doctoral) from Montreal universities. Its goal is to promote and disseminate emerging research in the discipline. The program, first developed at the University of Montreal in 2011, encourages discussion and debate between young researchers across institutional boundaries, acts as a platform for discussion and reflection, and encourages cross-fertilization of ideas between academia, the museum community, and the public at large. Symposia are held monthly on Wednesdays, from September, 2014, to April, 2015, in the Lounge of the Montreal Museum of Fine Arts (Jean-Noël Desmarais Pavilion, level 2). Welcome to all !

Conférences HYPOTHESES Symposia : Walking The Line | Manipuler les frontières de la mémoire